Hoe ontstaat een rage?

homepage Forums Interessante Cases Hoe ontstaat een rage?

Tagged: 

Viewing 0 reply threads
Author Posts
Author Posts

Frances van Zeijl

said

Dé rage waar je nu op scholen niet onderuit komt is loomen. Kinderen maken massaal met stiekjes allerlei armbandjes, sleutelhangers, telefoonhoesjes, slippers en dierenfiguren. Loomen is hot bij meisjes en jongens op de basisscholen. Maar ook tienermeiden doen er vrolijk aan mee. Ouders, opa’s en oma’s krijgen armbandjes kado van de kinderen en ze dragen ze nog ook! En juist doordat de ouders de armbandjes dragen, wordt het vlammetje nog verder aangewakkerd. Het is blijkbaar sociaal geaccepteerd om de bandjes te dragen. En dát stimuleert de kinderen weer om nog meer loomfrutsels te maken.

Omdat de ouders sympathie hebben met de rage, gaan zij hun invloed uitoefenen en kan de nieuwe bevlieging bekostigd worden. Ouders gaan op zoek naar de beste deals. Het officiële Rainbow Loom starterspakket kost 20 euro en vervolgens heb je duizenden stiekjes nodig om een beetje productie te draaien als kind. Je wilt immers verschillende kleuren en je koopt 600 stiekjes per kleur. Tips over waar je de beste loomdeals hebt, worden uitgewisseld op schoolpleinen, sportscholen, speeltuinen, evenementen en verjaardagen.

Als marketeer vind ik dit interessante kost! Hoe krijg je het toch voor elkaar om een nieuwe rage tot stand te brengen zonder veel reclamekosten? Althans dat denk ik, ik ken het business model van Rainbow Loom niet, maar ik heb in ieder geval geen TV-reclames gezien. We worden overspoeld met WK-acties op TV van de supermarkt/winkelketens, maar de reclame van loom gaat mond-tot-mond en inmiddels is de officiële starterskit van Rainbow Loom overal uitverkocht en kun je alleen nog namaakkits kopen.

Ik heb gezocht naar het begin van het vlammetje in Nederland en kwam op Youtube een superpromoter tegen. Ik weet niet of Rainbow Loom weet dat zij bestaat en of ze beseffen wat een invloed zij heeft. Maar volgens mij heeft zij ervoor gezorgd met haar enthousiasme, creativiteit en overtuiging om haar ervaringen te delen, dat loomen aanslaat in Nederland.

De Nederlandse Eveline Maureen heeft vanaf begin 2014 inmiddels 136 video’s ge-upload over loomen. Aan haar keukentafel geeft ze in duidelijke taal uitleg hoe je moet loomen. Vervolgens bedenkt ze telkens nieuwe loompatronen en nieuwe loomtoepassingen en maakt daarvan instructievideo’s die ze post op YouTube. Inmiddels heeft ze ook een website loomen.nl waarin ze aangeeft “sinds begin 2014 plaatsen wij Nederlandstalige loom-instructiefilmpjes op YouTube. We hadden destijds niet kunnen weten dat onze filmpjes zoveel bekeken zouden worden en we vinden het fijn dat we blijkbaar andere loom-fans kunnen helpen!” Eveline heeft 70.000 abonnees op YouTube en haar video’s zijn meer dan 4 miljoen keer bekeken. Als voorbeeld: een video van een loom-schildpadje is 666.632 keer bekeken. Waanzinnig toch? Hoe komt het dat haar video’s zo aanslaan? Ik denk dat het de kwaliteit van haar adviezen is. De instructiefilmpjes zijn zodanig eenvoudig dat een kind het snapt en gelijk resultaat boekt. Daarnaast is ze onafhankelijk en geeft ze aan hoe je sommige loompatronen ook kunt maken met de loomkit van bijvoorbeeld de Action.

Kortom: De rage begint met een vlammetje, daarna is er een superpromoter die als heavy user allerlei toepassingen verzint (co-creëert) en dit deelt op YouTube (shared). De mond-tot-mond reclame doet de rest.

June 15, 2014 at 12:02 pm
Viewing 0 reply threads

You must be logged in to reply to this topic.

Skip to toolbar