homepage › Forums › Eindopdracht training Storytelling vanuit de Dynamiek van Enthousiasme › Eindopdracht van Directeur Ouderenzorg Sander van IJsseldijk
Tagged: eindopdracht, storytelling
- This topic has 0 replies, 1 voice, and was last updated 3 years, 4 months ago by
Rijn Vogelaar.
Author | Posts |
---|---|
Author | Posts |
Rijn VogelaarsaidSander van IJsseldijk is directeur van verpleeghuis De Hanepraij en zorgcentrum Slothoven. Hij heeft de eindopdracht van de training Storytelling gebruikt om zijn column in hun huisblad “Spraakwater” een keer op een andere manier aan te pakken. Hier zijn verhaal: Een jaar geleden ben ik gestart om bij nieuwe bewoners langs te gaan om ze welkom te heten en ons aan elkaar voor te stellen. Dit bevalt wederzijds erg goed. We hebben vaak een leuk gesprekje en maken op deze manier kennis met elkaar. Bij de gesprekjes met bewoners praten we vaak eerst over onze roots. Waar ben je geboren en getogen? In mijn geval is dat Gouda. Ik voel mij een echte Gouwenaar en heb er tot een klein jaar geleden gewoond. Vorig jaar zijn we met ons gezin een klein stukje buiten Gouda gaan wonen in de Krimpenerwaard. Ik ben getrouwd met Yvonne en we hebben twee kinderen, Jasper van 14 en Joni van 12. Twee heerlijke kinderen waar we enorm van genieten. Naast het werk en gezin speel ik al jaren volleybal met een vriendengroep en doe ik met plezier mee met de outdoor training van onze eigen Healthclub van De Hanepraij. In het weekend vind je mij ook in de (moes)tuin en ga ik graag de natuur in. De eerste acht jaar van mijn werkzame leven heb ik in de dak- en thuislozenzorg gewerkt. Vanuit een ideaalbeeld om mensen te helpen. Eerst vier jaar als groepsleider en daarna als teamleider. Vanaf mijn 24e jaar werk ik in leidinggevende functies. Het is iets dat blijkbaar goed bij mij past. Toen onze oudste geboren werd heb ik de overstap gemaakt naar de ouderenzorg. Van jongs af aan heb ik mij met ouderen verbonden gevoeld. Mijn opa’s heb ik helaas nooit gekend maar beide oma’s hadden een belangrijke plek in ons gezin. Elke zondag gingen we naar ‘oma Ronssehof’ en u zult begrijpen waar ze woonde… Ze heeft daar meer dan 25 jaar gewoond! Een mooi voorbeeld van die verbondenheid vind ik de bewonersvakanties. Ik vind het heel bijzonder dat medewerkers zich vijf dagen lang 24 uur per dag willen verbinden met een aantal bewoners en elkaar, en zo samen een vakantie beleven. Vaak hoor je dat het heel waardevolle dagen zijn waarin bewoners genieten, en medewerkers bewoners beter leren kennen… van mens tot mens. Desmond Tutu noemt het in ‘het boek van Vreugde’; Ubuntu! Een Afrikaans woord dat betekent: ‘ik ben, omdat wij zijn’. Het is het diepgewortelde mensbesef, dat wij allen onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. En zo hoop ik dat wij vanuit de gedachte van Ubuntu ons met elkaar verbonden mogen voelen als bewoner, familie/naasten, medewerker en vrijwilliger. Sander van IJsseldijk
|
You must be logged in to reply to this topic.