Exclusieve Preview: Voorwoord Flow

homepage Forums Belangrijke Vermeldingen Exclusieve Preview: Voorwoord Flow

Tagged: , ,

Viewing 1 reply thread
Author Posts
Author Posts

Rijn Vogelaar

said

Vandaag is het finale manuscript van Flow, het tweede deel van de enthousiasme trilogie, naar de uitgever gestuurd.

Speciaal voor de leden van deze community een exclusieve Preview van het Voorwoord van Flow. (zelfs m’n redacteur heeft dat vandaag pas gehad). Mochten jullie nog suggesties hebben, verbeteringen zien of je enthousiasme willen delen, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Als er minimaal 5 reacties op komen stuur ik ook nog het Flow gedicht dat in het begin van het boek komt te staan.

Voorwoord Flow

De mooiste muziek wordt gemaakt door mensen die elkaar aanvullen. Zo beschouwd het toonaangevende muziekblad Rolling Stone “A life in a day” als het beste nummer van de Beatles. Wie naar het nummer luistert kan de verschillende bijdragen van Lennon en McCartney duidelijk herkennen. Het nummer begint met de poëtische teksten en dromerige klanken waar Lennon om bekend staat, om in het middenstuk ineens over te gaan in een typische McCartney tekst over onbeduidende dagelijkse dingen in een upbeat stijl. De Beatles lieten zich niet leiden door vooropgestelde regels, maar gaven zich over aan de flow. Soms zijn de bijdragen van de verschillende individuen nog te herkennen, maar veelal is er eerder sprake van een samensmelting. Ze creëerden een nieuw soort muziek en bracht miljoenen mensen in vervoering. Hun impact op de muziekgeschiedenis kan nauwelijks worden overschat.

In dit tweede deel van de enthousiasme trilogie neem ik u als lezer graag mee in de flow. Het moment waarop mensen samen enthousiast worden. Muzikanten die samen in harmonie spelen, een sportteam dat elkaar moeiteloos weet te vinden of collega’s die elkaar aanvullen. Het totaal wordt groter dan de som der delen.

De dynamiek van de flow van enthousiasme heeft grote consequenties. Dit boek laat zien dat organisaties radicaal anders moeten worden georganiseerd wanneer ze in een flow willen geraken. Het vergt een nieuwe vorm van leiderschap, een positievere manier van samenwerken en een andere klantbenadering. Gelukkige kunnen ook grote veranderingen klein beginnen en het boek biedt concrete handvatten om direct toe te passen. Er worden instrumenten aangereikt die helpen om onszelf en anderen in flow te brengen. U zult versteld staan over de impact.

Mensen maken de beste dingen samen. Dat geldt voor artiesten, voor organisaties en ook voor dit boek. Het boek haalt inspiratie uit de positieve psychologie, theorieën over medewerkermotivatie en klantgerichtheid. Dankt haar onderbouwing aan een gedegen Flow onderzoek van Blauw Research en is aangescherpt door een flink aantal tegenlezers . Schrijven is immers een eenzame bezigheid, maar Ik prijs me gelukkig dat ik met deze mensen gedurende het schrijfproces een flow heb mogen ervaren. Ik hoop van harte dat de flow nu wordt overgedragen op u als lezer. Dan krijgt dit boek een kloppend hart en komt het pas echt tot leven.

Rijn Vogelaar

November 28, 2013 at 5:57 pm
Viewing 1 reply thread

You must be logged in to reply to this topic.

Skip to toolbar