Huiswerk Superpromoter Interview

homepage Forums Superpromoter Academy Huiswerk Superpromoter Interview

Viewing 10 reply threads
Author Posts
Author Posts

Patricia Hugen

said

Beste allemaal,

Zullen we hier dan de (verkorte) weergave van onze superpromoter interviews zetten? of stonden die al ergens anders (van Hannes zag ik er 1 staan bij het social media huiswerk)? Ik plaats hier in ieder geval zometeen de mijne.

Met enthousiaste groet,
Patricia

December 9, 2014 at 12:58 pm

Patricia Hugen

said

Superpromoter interview met een klant van Wil op het Werk

Gehouden face-to-face, zo’n 1,5 jaar na aanschaf van het product. Met een klant die een NPS van 8 gaf voor het product.

Waarom ben je enthousiast over de WIL kit? Wat is er anders?
“Het is simpel, makkelijk toepasbaar en leuk. Ik heb het bij de hand. Er zit voor elk-wat-wils in. En ik kan er zelf actie mee ondernemen.” “Verschil met een ander soort instrument is dat WIL veel breder is.”

Tot mijn dood
Op de vraag wanneer deze persoon het enthousiasme zou verliezen werd zeer verbaasd gereageerd: ‘Huh? Oh? Oh? Wat raar om dat te bedenken. Ik zie juist dingen erin waar ik tot mijn dood wel wat mee blijf doen.” Conclusie was dat er weinig afbreuk kon doen aan het enthousiasme, behalve misschien als er op termijn geen nieuwe producten zouden komen. Dus als er niets bij zou komen meer ter voeding van het enthousiasme. Zelfs minder enthousiaste mensen in de omgeving konden het enthousiasme niet temperen. Sterker nog: dan werd het fanatisme om WIL te promoten zelfs nog wat aangewakkerd. Tot op zekere hoogte dan.

Privé en zakelijk
Met veel verschillende mensen is om veel verschillende redenen het product gepromoot. Zowel in de privé sfeer als op het werk en zowel aan individuen als voor inzet voor meerdere mensen tegelijk. Ook is er inhoudelijk gedeeld met mensen, met een foto van een deel van het product erbij. Social media worden door deze persoon weinig gebruikt. De weg is vooral face-to-face en per email. Er wordt dan ook wel concreet naar de website waar het product verkrijgbaar is verwezen.

Toevoegingen
Op en aan het product zijn door de gebruiker zelf ook verschillende toevoegingen gedaan, om de gebruikswaarde en het gemak nog verder te vergroten.

Eigen waarde
Deze superpromoter ziet het delen van leuke en zinnige dingen die zij weet met anderen ook wel als een waarde die zij als persoon te bieden heeft, en het heeft op die manier voor haarzelf ook waarde om dit te doen. Zeker als mensen later terugkomen op het geadviseerde, van: “Je zei toen dit en dat, en ik heb daar zus en zo mee gedaan.”

December 9, 2014 at 1:00 pm

Judith Hugen

said

Dit is mijn bijdrage:
Superpromotor Buteyko therapie

Ik heb niet iemand geïnterviewd (sorry!) maar moest denken aan een vriendin die mij laatst heel enthousiast vertelde over Buteyko therapie. Deze vriendin heeft al jarenlang diverse lichamelijke klachten waar ze geen grond voor vinden. Buteyko gaat over je manier van ademhalen en de verhouding koolzuur, zuurstof etc. Dat zou voor diverse klachten kunnen zorgen. Zij vertelde dat ze er nu een tijdje mee bezig is en dat ze merkt dat ze vooruit gaat.

Daarna heb ik haar gevraagd of het misschien iets voor een andere vriendin was (ik als matchmaking-Superpromotor:). Zij stuurde mij daarop een uitgebreid ingesproken Whats-app bericht.
De kern van dat bericht waarin ze zichzelf opwerpt als Superpromotor probeert ze vooral te overtuigen door het volgende te zeggen:
– ik heb veel hierover gelezen
– het is niet vaag
– het is wetenschappelijk onderbouwd
– ook longartsen en KNO-artsen attenderen mensen hierop
– bij 90% werkt het

Ze geeft ook spontaan aan dat ze graag over Buteyko wil adviseren omdat ze zelf zo enthousiast is. Ze zegt daarbij dat ze het heel leuk vindt om het door te kunnen geven omdat ze denkt dat andere mensen er baat bij kunnen hebben. Ze geeft aan er zelf door “gegrepen” te zijn.

Nadat ik heb uitgelegd wat de problemen van die andere vriendin zijn typt ze het volgende:
“Haar klachten zijn echt zeer goed te verbeteren met de Buteyko. Echt waar! Vele goede resultaten mee behaald. Ze mag me uiteraard altijd bellen.”

Ze gebruikt zelf ook de nodige humor als ze erover praat. Dat maakt het verhaal ook leuk om te horen. En vooral haar fanatieke manier waarmee ze zelf omgaat met deze therapievorm en overtuiging dat dit gaat werken maken haar geloofwaardig.

December 9, 2014 at 1:20 pm

Judith Nahuis

said

Mijn interview was met een vriendin van mij, die een ware superpromoter van de kookboeken van Jamie Oliver genoemd kan worden. Ze kookt graag en goed, dus wordt door haar vrienden ook gezien als een kenner op dat gebied.

Ze gaf aan dat ze zo enthousiast was over deze kookboeken, omdat ze het belangrijk vind dat iedereen – of je nou goed kunt koken of niet, of je nou veel of weinig tijd hebt – beseft dat het makkelijk is om een lekker en voedzaam gerecht te maken. Dit ligt wat haar betreft helemaal in lijn met de filosofie en kookboeken van Jamie Oliver: er zijn allerlei verschillende kookboeken, oa ingedeeld op tijd (15 min, 30 min), de kookboeken zijn aantrekkelijk vormgegeven en toegankelijk en vlot geschreven. Dit maakt koken leuk / zo leuk mogelijk.

Ze praat graag over koken en in het bijzonder deze boeken, maar weet daarbij goed te schakelen met haar publiek. Ik ben zelf bijvoorbeeld helaas geen keukenprinses, maar ze weet me wel altijd enthousiast te krijgen, door niet haar meest ingewikkelde recepten met me te delen, maar dan over een recept type ‘minimale inspanning, maximaal resultaat’ te beginnen.
Ook nodigt ze mensen graag uit om te komen eten, en maakt dan – of het nou ‘s avonds doordeweeks na een lange dag op kantoor is, of in het weekend – altijd iets lekkers. Bewijsvoering dat er in die kookboeken voor iedere gelegenheid iets geschikts staat: altijd een goed resultaat. Soms nodigt ze mensen ook uit om te komen helpen met de voorbereiding. Ze laat daarbij dus zien hoe ze omgaat met zo’n recept, vertelt en passant nog iets over een van de (reis)verhalen van Jamie in dat boek. Ook hier weer bewijsvoering: deze kookboeken zijn toegankelijk en maken koken leuk.

En los van haar aanbevelingen om deze boeken te kopen, koopt ze ze zelf en geeft ze ze als verjaardagscadeau. Zodat je het ook zelf nog een keer kunt ervaren.
Het mag geen verrassing zijn dat ‘Jamie in 30 minuten’ al eens mijn verjaardagscadeau was;-)

December 9, 2014 at 1:29 pm

Jasper

said

Sape is een vriend van me. Sporten en – in het bijzonder – fietsen is onze gemeenschappelijke passie. Hij is ook mijn Superpromoter wanneer het gaat om kopen en kiezen van trainingsmethodes, nieuwe spullen voor op mijn fiets en toffe routes die gefietst kunnen worden. Want hij weet alles over de verhouding van tandwielen, compact, dubbel, SPD pedalen, windjacks, stuurlintent en al dan niet meer. Ik heb hem gevraagd naar zijn bron van enthousiasme.

Het eerste wat me opviel was dat hij van huize uit niet direct heel enthousiast is over dingen. Het kost Sape juist eerder wat tijd om enthousiast te raken. Wielrennen volgt hij al sinds zijn jeugd. Zelf is hij pas gaan fietsen toen zijn omgeving hier ook mee begon.

Sporten is iets dat bij Sape past. Hij wil het uiterste uit zichzelf halen. Steeds weer beter worden. Vooruitgang boeken. Door die insteek bijt hij zich ook vast in andere onderwerpen om het fietsen, bijvoorbeeld alle materiële dingen die bij wielrennen komen kijken. “Dat is eigenlijk ook wel interessant”, zegt hij eigenlijk heel rustig.

Het vastbijten in de materie rondom het fietsen kan ook, wanneer ik doorvraag, een inspiratiebron zijn om te blijven sporten. Om met zijn sport bezig te zijn wanneer hij niet aan het fietsen is. Tot die conclusie komen we samen wanneer hij bemerkt dat hij met lezen eigenlijk hetzelfde heeft. Hij leest juist recensies van boeken om geïnspireerd te blijven om door te gaan met lezen. Grappig is ook dat hij deze altijd achteraf leest. Om te checken of hij hetzelfde uit het boek heeft gehaald. Oftewel; of hij het maximale eruit heeft gehaald.

Of Sape zich bewust is van zijn invloed? Het gebeurt wel eens dat anderen meer willen weten over bepaalde spullen mbt fietsen. Sape heeft de neiging om te adviseren over welk keuzeproces je moet volgen om voor een bepaalde fiets of accessoire te kiezen. Wat er dan uitkomt is weer van minder belang. Belangrijkste is dat de keus past bij het doel. Als je groot bent is carbonfiets of gewicht vd fiets bijvoorbeeld niet het belangrijkste keuze. Antwoord op je vraag is dus ja.

Sape heeft geen specifieke merken waar hij heel enthousiast over is. Nou ja, hij vind sommige fietsen uiteraard wel erg mooi maar dat is zelden van een specifiek merk. “Ik merk wel dat ik veel sympathie voor bepaalde wielerploegen en renners heb. Door hun manier van koersen of hoe ze zich presenteren. Als je dat als merk ziet dan wel dus. Giant bijvoorbeeld. En Cancellara. Om er een paar te noemen. Zeggen geen domme dingen, benoemen dat wat goed is en wat slecht is. Zijn transparant. Dat spreekt me aan. Ik denk dat het vooral ook stukje herkenning is van hoe ik zelf in elkaar steek of zou willen zijn.”

December 9, 2014 at 8:31 pm

Rijn Vogelaar

said

Dank jullie wel voor jullie verslagen van het interview. Interessante verhalen en uit elk interview haal je wel iets nieuws. Hopelijk hebben jullie dat ook zo ervaren. Morgen tijdens de Academy gaan we er op in!

December 9, 2014 at 8:37 pm

Anke

said

Ik heb mijn vriend, Jurjen, geinterviewd over Coolblue. Nu heeft Coolblue heel veel superpromoters, met de bekende redenen, dus die ga ik niet noemen. Wat in dit voorbeeld wel opvallend is, is dat Jurjen een aantal van zijn vrienden die nooit iets online bestellen (omdat je dan niet naar een winkel terug kunt als er iets mis is (hoe ouderwets ;)) toch zo ver heeft gekregen dat ze iets bij Coolblue besteld hebben.

Hoe heeft hij dat gedaan?
Door alle drempels weg te nemen die zijn vrienden ervaren. Jurjen legt ze exact uit hoe het proces werkt, neemt al hun zorgen weg en vult soms zelfs al de hele bestelling in, zodat zij alleen nog maar op ‘bestel’ hoeven te klikken.

Maar waarom doet hij al die moeite?
Een aanbeveling voor Coolblue begint vaak bij een advies over een leuk product (telefoon, tablet, etc). Hij adviseert zijn vrienden graag op dit gebied (en zij zien hem als expert) en wil dat zijn vrienden ook deze leuke producten kunnen gebruiken en dat ze deze met gemak en zonder problemen in huis kunnen krijgen. Daar is Coolblue de beste winkel voor. Jurjen ergert zich er zelfs aan als zijn vrienden weer beginnen over ‘dat veiliger is om in een echte winkel iets te kopen’ en gaat dan ook altijd de discussie aan, die hij dus steeds vaker wint. Zijn missie geslaagd 🙂

December 9, 2014 at 10:33 pm

Bert Vogel

said

Dag allen,

Ik spreek zoveel enthousiaste mensen en heb er lang over nagedacht wie ik nou eens zou interviewen. En opeens wist ik het. Ik bel mijn zus op. Zij is 15 jaar geleden geemigreerd naar Frankrijk om haar droom te verwezenlijken.
Ze was direct enthousiast toen ik haar belde. Logisch natuurlijk, want ik ben een leuke broer 🙂
Ze is wel geen klant van mij, maar ze is een superenthousiaste persoonlijkheid die vele mensen inspireert met haar kunstzinnge ideeën.

Op de vraag waarvan ze als sinds ze jong was enthousiast over was reageerde ze direct met ‘paarden’. Was er nog wat anders waar je enthousiast van was? Nee, alleen paarden. Ze wist toen al dat ze alleen een partner wilde hebben die ook van paarden houdt, anders zou het sowieso niks worden. Een openingszin van mijn zus bij een potentieel vriendje was dan ook steevast: houd je van paarden……?
Haar enthousiasme van paarden is gebleven, maar heeft meer plaatsgemaakt voor kunst en decoratie.
Zij heeft Frans en kunstgeschiedenis gestudeerd en heeft haar droom ook waargemaakt. Naar Frankrijk verhuizen en de kost verdienen met kunst en decoratie. Geweldig dat je je creativiteit kunt omzetten in je levensdoel.
Aan het einde van haar leven wil ze enthousiast terugkijken op de creatieve dingen die zij verwezenlijkt heeft en waar ze andere mensen mee heeft geinspireerd. En ze wil terugkijken op de reizen die ze over de hele wereld heeft gemaakt, waarbij ze geinspireerd is door de plaatselijke bevolking en kunst.
Een prachtige levensreis! Ik heb haar dan ook direct een complimentenkaartje gestuurd, nadat ik voor de 20ste keer haar adres vroeg, omdat ik die weer eens kwijt was.

Het andere complimentenkaartje heb ik naar mijn moeder gestuurd. Zij is al een poosje weduwe en ik kan je zeggen dat dat kaartje veel heeft losgemaakt. Ze vond het zo geweldig om van mij een compliment te krijgen over de manier waarop ze nog in het leven staat. We werden er beiden emotioneel van.
Mijn kaartjes waren op, maar ik had er ook graag een gestuurd naar een klant van mij omdat de samenwerking echt perfect verloopt vanwege het wederzijdse enthousiasme.

Koffiekaart
Op onze netwerkbijeenkomst van de FlexForce heeft Nathalie de koffiekaarten besproken. Een leuk idee, waar ik ook gelijk gebruik van gemaakt heb. Ik heb 5 afspraken gemaakt met collega’s die ik nog niet kende. Maar het lot sloeg toe. Ik had de kaartjes op mijn buro liggen en daarop heb ik wat andere paperassen gegooid die voor de schredder bedoeld waren. Je raadt het al….. kaartjes weg 🙁
2 personen heb ik kunnen achterhalen, waarmee ik nog in gesprek ga. Ik hoop dat de andere collega’s mij zullen bellen.

Het was in ieder geval erg leuk om te doen en ik heb er energie van gekregen.

Groet,

Bert

January 2, 2015 at 12:46 pm

Rijn Vogelaar

said

Hi Bert,
Dank je wel voor je verslag. Mooi om te zien wat je allemaal hebt gedaan en wat het met jou en je omgeving heeft gedaan. We gaan zorgen voor nieuwe complimentenkaarten zodat je ook de klanten blij kan maken met een compliment!
Gr,
Rijn

January 5, 2015 at 10:26 am

Kirsten van Loon

said

Morgen is het zo ver… de tweede dag van de Superpromotor Academy. Ik kan niet wachten.
De eerste trainingsdag was ontzettend inspirerend. De flow zit erin 😉

De opdracht met de complimentenkaartjes was makkelijk. Ik krijg er geen genoeg van om mensen te complimenteren. Collega’s Jan van der Spoel van Facilitair kreeg van mij een compliment voor het verzorgen van alles omtrent de overwerkmarathon en met name de gesponsorde lunch. Het kaartje werd erg gewaardeerd: ‘heel fijn om met zo iets aan je werk te beginnen’. De andere kaart was voor collega Jan Vegter, schadeadviseur bij Schaderegeling. Hij had een verbeterproject ‘leercirkels’ erg leuk visueel gemaakt. Dat spreekt aan. In de bijlage zijn blije reactie.
Joan Klaassen heeft ervoor gezorgd dat op de 4e etage in Zoetermeer ook een rek hangt met complimentenkaartjes. De kick-off hebben we gedaan bij de overwerkzaterdag. Iedereen die had deelgenomen, kreeg als bedankje een kaart.
Ook het geven van complimenten via de Reaal Ambassadeurs App is erg leuk. Op de website van Reaal kan een eindklant geen compliment of feedback geven. Ik heb deze suggestie gemaild op 13 november aan Bart Janknegt (directie). Hij reageerde erg positief en pakt hem op. Zojuist een nieuwsgierige reminder naar hem gestuurd.

Omdat het aantal superpromoters bij Reaal aan de lage kant is, heb ik mijn Opa van 83 geinterviewd. Hij was zich van niks bewust, daar ik de vragen tussendoor stelde tijdens het diner op eerste kerstdag. Mijn opa zag eerder het boek van Rijn en zei ‘Dit boek hoort eigenlijk iedereen te lezen’. Mijn opa is net als ik fan. Hij is al lange tijd met pensioen. Was hij nog actief in het bedrijfsleven als vertegenwoordiger, dan had hij ongetwijfeld ook een superpromoterplan opgesteld. Geef mijn opa een lekker wijntje en de verhalen komen. Vroeger was hij erg enthousiast over stijldansen. Zo heeft hij ook bijna 60 jaren geleden mijn oma ontmoet, in de dansschool. Mijn opa is een gezelschapsman en gek op muziek. Zo vertelde hij tijdens kerst dat muziek is van alle tijden. Hij blijft enthousiast erover en deelt dit graag. Trots is opa op mijn gezin en kleinkinderen. Zijn vertegenwoordigerswerk en vrijwilligerswerk levert altijd leuke gespreksstof op. Dat vrijwilligerswerk met name in verenigingssport heb ik zo van mijn grootouders meegekregen. Met glinsters in zijn ogen vertelde hij over zijn rol als tijdwaarnemer bij atletiek. Enthousiast kennen wij opa zeker, al gaat het om supermarkt de Aldi. Zijn leven is niet geworden dat wat hij voor ogen had. Hij heeft het hemd van zijn lijf gegeven en schikt zich naar zijn gezin en familie. Met zijn sociale kring is het een rijk man en ben ik een trotse kleindochter. Ik wakker graag zijn flame zo nu en dan aan.

January 12, 2015 at 2:54 pm

Rijn Vogelaar

said

Leuk verslag, Kirsten. Mooi verhaal over je opa. Hij was al superpromoter ver voordat het woord was uitgevonden 😉

January 12, 2015 at 3:38 pm

Kirsten van Loon

said

Geweldige dag was het gisteren, de verdiepingsdag bij Superpromotoracademy te Soest. Stuiterend kwam ik thuis vol met indrukken en inspiratie. Vandaag op kantoor direct aan de slag gegaan. In 1 dag via een directe collega in contact met een collega van een andere afdeling. Ze is enthousiast en gaat mooie (klant)verhalen via blogs op ID Social delen. Dat brengt ons weer een stukje dichter bij elkaar. Stapje voor stapje vooruit zodat we misschien wel net zo trots kunnen worden als de collega’s van BLG Wonen. Dat is een mooi streven.

January 14, 2015 at 4:10 pm
Viewing 10 reply threads

You must be logged in to reply to this topic.

Skip to toolbar