Laten zien, laten zien, laten zien (eindopdracht SPA08)

homepage Forums Vraag & Antwoord Laten zien, laten zien, laten zien (eindopdracht SPA08)

Viewing 1 reply thread
Author Posts
Author Posts

Patricia Hugen

said

Laten zien, laten zien, laten zien

Dat was de basis van waar mijn eindopdracht voor de Super Promoter Academy over zou moeten gaan. En wat dan laten zien? Nou, al die mensen die met enthousiasme binnen 1 van de werkvormen van ons bedrijf Wil op het Werk bezig zijn. De superpromoters die we gewoon al hebben. Maar ons nog niet geheel bewust van waren.
En jezelf laten zien. Ook zo’n ding. Al in het academy onderdeel van Jaap den Dulk werd duidelijk dat wij net als de tandarts waren van wie de kinderen met rotte bekkies rondlopen. Blinde vlekken. Die moesten we wegwerken. Voor onze klanten aan de communicatiekant van onze business wisten we heel goed wat ze hadden te brengen,. Maar voor onszelf was dat toch een stuk lastiger. En merkend dat de suggesties kwamen dat we ook echt onszelf dan moesten gaan laten zien, ja, uhhhh….

Maar…. geïnspireerd door de Superpromoter Academy, ik mag wel zeggen, zwaar geïnspireerd, is de knop omgegaan, het kwartje gevallen. En niet alleen dat, ook de vlam (pardon, flame) van waarom we zo graag onze missie ‘Nederland enthousiast aan het werk’ wilden waarmaken werd behoorlijk aangewakkerd. Zowel door alle voorbeelden die Rijn aanhaalde en de kennis daarover die hij op ons overbracht, als ook door het prachtige relaas van Patricia Devlaeminck van SNS. Er zit zoveel moois in mensen, medewerkers hebben zoveel te bieden áls ze lekker kunnen werken. Dáár willen we, nee móeten we aan bijdragen. Dus…aan de slag.

Hier een opsomming van wat er sindsdien allemaal is gebeurd. Eigenlijk te veel om op te noemen, maar ik doe het toch. En misschien ben ik nog wel niet helemaal volledig. Maar de lijn lijkt me duidelijk. Toch? Ik lees jullie reacties graag. Want dat is ook iets waar we graag aan bijdragen: hier op de community mooie voorbeelden delen. Ter ondersteuning van de revolutie!

Twitter
Naast een zakelijk twitter account kwam er een persoonlijk twitter account. Mijn naam daar: @Patriciejaah. Met zowaar persoonlijke informatie in de bio.

Contacten leggen
Mensen doen zaken met mensen en niet met ‘bedrijven’. Dat wisten we natuurlijk al. Maar los van zaken doen, is het ook gewoon heel fijn om enthousiasme te delen. Dus: dat is nu onze 1e focus. Delen, met elkaar in flow komen, een bijdrage leveren. En dan kijken we wel óf en wát er op loskomt. Ook een les: je kunt niet alles van te voren weten of bedenken. Gewoon doen en de energie voelen die er loskomt. En wat blijkt: mensen worden enthousiast. Dat woord is, naast het woord, energie, herhaaldelijk gevallen de afgelopen tijd. In mailtjes, tweets, gesprekken. En dat was niet alleen vanuit mensen die de SPA gedaan hadden☺

Filmpjes maken
Zoals gezegd hadden we dus eigenlijk al best veel materiaal op de plank liggen waaruit enthousiasme voor onze aanpak bleek. En we zijn er de afgelopen tijd bewust naar op zoek gegaan. En hebben 1 van onze superpromoters (dier eerder op deze community als geïnterviewde terugkwam) ook gevraagd zelf foto’s aan te leveren. Van al dat materiaal maken we filmpjes. De een wat fraaier dan de ander, maar ook daar geldt: laten zien, laten zien, laten zien, ook al is het niet 100% perfect (of die 110%). En de werking ervan is gelijk duidelijk. Zoals een van onze opdrachtgevers in het onderwijs uitriep na het zien van het filmpje: dit móeten al onze directeuren zien!
Wil jij de filmpjes ook bekijken? Neem dan een kijkje op de pagina WIL meemaken:
http://www.wilophetwerk.nl/wil_meemaken

Blogs schrijven
Enige tijd geleden had ik al eens een blog geschreven met als titel: Laten we weer eens buiten de lijntjes kleuren. Nu is daar een tweede blog bij gekomen, met een variatie op Einstein’s bekende formule E=mc2. Maar dan met deze invulling: Enthousiast is de mens maal zijn capaciteiten in het kwadraat. En al jaren roep ik: toeval bestaat niet, dingen gebeuren zo omdat je dan in een bepaalde flow zit. En wat wilde het –dus niet bestaande- toeval: de blog was nog niet verschenen, of ik liep Einstein zelf tegen het lijf. Weliswaar in de vorm van een wassen beeld, maar hij zat toch slechts een meter van me af, alsof hij het echt was. En nee, ik was er niet voor naar Madame Tussaud gegaan om het af te dwingen.
Wil je de blogs trouwens lezen?
Hier de links:
http://www.wilophetwerk.nl/nieuws/blog-laten-we-weer-eens-buiten-de-lijntjes-kleuren
http://www.wilophetwerk.nl/nieuws/blog-over-einstein-energie-en-talent

Zelf workshops geven
Nu we dan toch doordrongen raakten van het feit dat we onszelf meer moesten gaan laten zien én we onze missie zo graag waar willen maken, hebben we besloten naast de poule van enthousiasmeerders die we al wel hadden toch ook zelf workshops en lezingen te gaan geven. En weet je wat: het blijkt toch echt heel leuk om te doen. En we ontvangen enthousiaste reacties terwijl we tegelijkertijd mensen dus echt een boost kunnen geven in energiek, effectief en enthousiast werken. Dus daar gaan we zeker mee door.

De website
Nu de knop om is gegaan, gaan we ook helemaal los. Op de huidige website van Wil op het Werk hebben we de afgelopen tijd al een hele pagina omgebouwd richting het WIL meemaken, en is er bijvoorbeeld ook op de homepage beeld toegevoegd van enthousiaste mensen, al dan niet bezig met onze methode. Ook is er een filmpje over de Why van WIL gekomen, maar dat is meer binnen de eindopdracht van mijn collega Judith, dus dat is aan haar om daarover te vertellen. Nu zijn we er alleen uit dat de huidige website niet voldoet voor Laten zien, laten zien, laten zien, dus binnenkort (planning medio maart) gaat er een hele nieuwe site de lucht in. Die zal dan gewoon te zien zijn onder de huidige domeinnaam http://www.wilophetwerk.nl, dus neem daar eind maart vooral eens een kijkje en laat ons weten wat je ervan vindt. Dat mag ook over de dingen waar je minder enthousiast over bent natuurlijk.

Enthousiast zijn, delen en invloed hebben
Een mooi voorbeeld, als laatste, van het letterlijk ondervinden van het model van enthousiast zijn, delen en invloed hebben, is een gesprek dat we gisteren hadden met iemand van KBOpleidingen – Bouwend Nederland. Die heeft ons uitgenodigd in april een interactieve lezing te komen houden voor zijn afstudeerders, mensen met al jaren werkervaring in de bouw die nu een kaderopleiding hebben gevolgd. Iemand met gezag, die makkelijk gevraagd wordt om zijn bijdrage te leveren, zijn visie te delen en die enthousiast is over onze aanpak, ons zelf dus een platform geeft, anderen over ons vertelt en ons bij -zoals hij het zelf zegt- ‘een hotemetoot’ introduceert om meer van WIL te kunnen gaan laten zien in een cursusvorm. Zonder dat wij ook maar érgens om gevraagd hebben. Zo kan het werken met Superpromoters!

Mooie contacten vanuit de SPA
Als laatste wil ik graag stilstaan bij hoe fijn het is om in de Academy medestanders te hebben gevonden in het enthousiasme gedachtegoed. Na afloop van de academy hebben we los van terugkomdagen contact gehouden met meerder van onze medecursisten, zowel via social media als IRL. En hebben we samenwerkingsideeën opgepakt. Zo organiseren we met Jaap de Dulk samen mooie bijeenkomsten waar hij met zijn Lego serious play een bijdrage aan levert onder de naam ‘WIL lekker werken’ en gaan we kijken hoe we mee invulling kunnen gaan geven binnen het enthousiasmeprogramma binnen de organisatie van 2 van onze mede-cursisten. Samen golven we door op de flow, op naar de flood!

• This topic was modified 5 years, 7 months ago by Patricia Hugen. Reason: Een paar topic tags erbij
March 3, 2015 at 5:36 pm

Rijn Vogelaar

said

Dank voor deze uitgebreide bijdrage! Mooi om te zien wat jullie allemaal aan het doen zijn. Heel fijn om jullie bij de Superpromoter Community te hebben. Ik weet zeker dat we nog veel mooie dingen gaan doen samen!

Vive la revolution!

Rijn

March 5, 2015 at 2:51 pm
Viewing 1 reply thread

You must be logged in to reply to this topic.

Skip to toolbar