SPA07 Online opdracht & Presentatie

homepage Forums Superpromoter Academy SPA07 Online opdracht & Presentatie

This topic contains 7 replies, has 6 voices, and was last updated by  Jaap den Dulk 5 years, 4 months ago.

Author Posts
Author Posts

Ralf Hillebrand

said

Hierbij mijn link voor de opdracht:
https://www.facebook.com/KLM/posts/10151850514115773?stream_ref=1

Zoals je zult zien is het een link naar de facebookpagina van de KLM. Het voorbeeld heb ik gevonden aangezien deze enige tijd geleden reeds “viraal” is gegaan en ik vanuit mijn werk de KLM volg. Boze tongen beweren dat het een opgezet plan is en niet echt maar ook als dit zo is dan begrijp de KLM erg goed hoe de social media werken. De flame lijkt me helemaal in sync.

De flow van enthousiasme is volgens mij bij de KLM helemaal in orde. Ik heb geen tips voor ze, ik leer van ze.

June 9, 2014 at 6:19 pm

Gerjan van Laar

said

Jaap allereerst nog bedankt voor je geweldige inspirerende verhaal bij de afgelopen 2 dagen van de super promoter academy ! Hierbij mijn feedback omtrent de huiswerkopdracht.

Als superpromoter van het schoenen merk “Floris Van Bommel” was het voor mij leuk om te kijken of er andere superpromoters zijn die hun enthousiasme over Floris Van Bommel delen via twitter e.d. Nadat ik op de twitterpagina van Floris Van Bommel kwam, zag ik eigenlijk direct een paar tweets waarbij mensen erg enthousiast waren over het merk. De meest opvallende vond ik een tweet van BNN’er Jan de Hoop waarin hij zijn Floris van Bommel aanwinst liet zien:

Floris van Bommel reageerde hierop als volgt: “Superleuk! Doe alle schoenen de groetjes van mij en zeg maar dat ik ze mis.”

Deze persoonlijke manier van communicatie zorgt voor enthousiasme en creëert een relatie met de klant. Wanneer je door alle reacties heen ‘screened’ dan zie je dat de communicatie oprecht overkomt en niet te commercieel geënt is.

Om de flow van enthousiasme te versterken voor Floris van Bommel zou mijn advies zijn om meer actief te zijn binnen social media. Momenteel wordt ongeveer één keer per maand een bericht geplaatst op facebook of twitter. Wanneer hier meer focus en aandacht op komt te liggen dan kan de flow van het enthousiasme versterkt worden.

June 9, 2014 at 6:36 pm

Marc Luttikhuis

said

Zie hier onder een aantal tweets van Interpolis en een reactie van en op een klant. Helaas is het niet gelukt de originele tweets weer te geven, dus alleen platte tekst te zien.

Interpolis is een organisatie die pro-actief en preventief zijn klanten informeert. Vanuit de basis ‘vertrouwen’ hebben zij hun dienstverlening ingericht. Snelle reactie en persoonlijke benadering zijn ook elementen die ervoor zorgen dat klanten positief zijn, zelfs over een verzekeringsmaatschappij. Mn de schade-afhandeling is daar een mooi voorbeeld van. De CEO van Interpolis heeft ooit gezegd: “Eigenlijk wens ik iedere klant van Interpolis een schade toe”.

De tweet is ook een mooi voorbeeld van snel anticiperen op een actuele gebeurtenis en je klanten het gevoel geven dat er met ze mee wordt gedacht en dat zaken (schades) snel worden opgepakt en serieus worden behandeld. Alles in het belang van de klant. De toegevoegde link in de laatste tweet maakt het ook extra makkelijk voor klanten om schade te melden (CES).

Wat ik Interpolis nog zou willen meegeven is dat ze meer aan co-creatie zouden mogen doen (klantpanels, klantarena, zowel fysiek als virtueel) om nog meer pro-actief, relevant en persoonlijk te worden en klanten nog meer kunt verrassen.

Interpolis (@Interpolis)

09-06-14 19:03
Zwaar onweer trok vandaag over Nederland. Morgen zitten er 200 schadebehandelaars klaar om onze klanten te helpen met hun schademeldingen

Nataz (@nataz1)

09-06-14 19:07
@Interpolis en er is nog meer zwaar weer op komst vanavond. Succes morgen schadehandelaars met de afwikkeling van de schades!

Interpolis (@Interpolis)

09-06-14 19:10
@nataz1 we zijn er inderdaad nog niet vanaf Natascha! Dat heb je goed gezien. Fijne avond verder (DS)

Interpolis (@Interpolis)

10-06-14 08:00
Getroffen door het noodweer van gisteren? Bel ons op (013) 5801234. Je kunt je schade ook online melden: bit.ly/SHNyW8

June 10, 2014 at 12:59 pm

Frank van den Berg

said

Hallo allemaal,

Er staan heel veel positieven en enthousaste berichten op twitter waarbij mensen zeggen dat ze er #$blijmee zijn. Het valt me op dat er vrijwel niet op wordt gereageerd door degene waar het over gaat. Geen bedankje of geen sharing… dat lijkt me een gemiste kans voor velen.

https://twitter.com/info_route66/status/474811795254022144 Hier heb ik er een gevonden van een trouwauto verhuurbedrijf dat enthousiast is over de leverancier van de bloemen… Maar hier heb ik zelf niet zoveel mee… Dus nu een praktijkvoorbeeld van mezelf:

Naar aanleiding van de reviews op het internetforum head-fi.org (http://www.head-fi.org/products/audio-gd-nfb-12) en het feit dat ook de chinese fabrikant naar dergelijke reviews verwijst hebben voor mij voldoende vertrouwen gewekt in het merk om inmiddels twee apparaten hiervan te hebben gekocht… eentje zelfs rechtstreeks in china!

De fabrikant verwijst op zijn site ook naar de reviews. Dat vind ik sterk. Het zijn namelijk fora dus daar kunnen ook negatieve aspecten op komen. Hij heeft er blijkbaar voldoende vertrouwen in. Ook versterkt hij hiermee het beeld dat er contact is tussen de klant en de ontwikkelaar. De fabrikant reageert ook af en toe op vragen van geinteresseerden…

De flame van het bedrijf zit er in dat alle medewerkers een passie hebben voor hifi en muziek. Dat beschrijven ze ook op de website. (zie hier: http://audio-gd.com/En%20audio-gd.htm).

Als ik hen een advies mag geven… er worden vrijwel aleem maar complimenten gegeven op de sociale media. Die moeten ze wat mij betreft actiever beantwoorden en delen. Daarmee wordt de band tussen het merk en de clienten sterker verwacht ik. De producten die ze maken zijn zo goed dat de concurrentie zich zorgen moet maken!

June 10, 2014 at 3:15 pm

Jaap den Dulk

said

@Ralf
Ja Ralf, hij is mooi. Zit goed in t DNA van de teams, door vallen en opstaan voelen ze haarfijn aan wat kan en wat niet kan. Een onbetaalbare voorsprong. Veel lef voor nodig geweest van zowel de medewerkers als leidinggevenden. Maar als t spel zo gespeeld kan worden is t goud voor ieder bedrijf. Dank! [Re:#5849]

@Gerjan Grappig, ondanks de lage frequentie is het voelbaar dat Floris het zelf doet. Je scrolled door z’n tijdlijn heen en ziet al snel: Het is super persoonlijk, niet alleen over het bedrijf maar ook wat hem in de rest van z’n leven bezighoudt. Heel goed voor de rimpels van vertrouwen. En eens, dat zou hij vaker mogen doen. Hopen dat hij de kans op grotere flow kan vinden. Zou t geestig zijn om ‘m eens te mailen met je compliment? (Mooi dat je de tweets inline hebt weten te presenteren trouwens!) [Re:#5852]

@Marc Luttikhuis Ja, moeilijk om over zo’n lastige situatie enthousiasme te laten stromen. Maar knap dat ze er iets goeds van hebben gemaakt. Je idee om klanten te laten meedenken zou die stroom sterk vergroten. (Lego, Philips zijn er al goed in, maar die kwamen al aan de orde) Ben benieuwd wat een paar SP consultants in combinatie met zo’n panel voor ideeën zouden kunnen genereren! [Re:#5857]

@Frank van den Berg Grappig met “Wisdom in mind, enthusiasm at heart” als kop op de bedrijfspagina is het haast logisch dat er zoveel vertrouwen is bij de bedrijfsleiding om social media in te zetten. Mooi helder onderwerp waarover mensen elkaar enthousiast vertellen. Ja, concurrenten moeten zich zorgen maken met zulke mond op mond reclame. Ben benieuwd hoe ze ook nog verder zouden kunnen gaan, dus naast het actief reageren op after sales berichten ook creatieve middelen bedenken die conversaties onder audio fans inspireren en kunnen ondersteunen. Thx! [Re:#5863]

June 10, 2014 at 9:22 pm

Iris Dekker

said

In mijn zoektocht naar een goed voorbeeld voor de Social Media opdracht voor #SPA07 heb ik veel tijd gestoken in o.a. Nespresso en Payleven (mobiele PIN) Wat opvalt is dat bedrijven wel reageren op klachten maar nauwelijks op enthousiasme. Een retweet kan er nog wel vanaf maar that’s it. Mijn overall advies is dan ook dat bedrijven meer inhoudelijk kunnen reageren i.p.v. enkel en alleen te retweeten.

Geïnspireerd door het verhaal van de ‘blauwe broek’.
(http://www.marketingfacts.nl/berichten/van-webcare-naar-productinnovatie-broek-niet-klm-blauw) over de strijd tussen Cool Blue en KLM ben ik beide bedrijven nader gaan analyseren. Ik ga voor Cool Blue. Ik was al eerder getriggerd door hun enthousiaste personeelsadvertenties. Ik zou er zo willen werken. Zij weten enthousiasme te creëren! Wat opvalt is dat Cool Blue op twitter echt op bijna alle tweets met #coolblue reageert en er alles aan doet om verwachtingen waar te maken. Ze wekken de verwachting een + te leveren bij een bestelling en wanneer dat ontbreekt bij een levering maken ze dat alsnog waar. Tweets te over als voorbeelden maar deze voeg ik bij ter illustratie. https://twitter.com/lambrechts_ann/status/477154054142185472
17 tweets met een uiteindelijk tevreden klant.

• This reply was modified 5 years, 4 months ago by  Iris Dekker.
June 16, 2014 at 10:34 am

Jaap den Dulk

said

Wow Iris wat een mooi voorbeeld. Heel mooie ping pong wedstrijd tussen twee bedrijven met een verschillende flame maar beiden met medewerkers die de ruimte krijgen om er mee in flow te geraken. Heb wat betreft Coolblue ook dezelfde ervaring. Wat bovendien super sterk is zijn hun zelfgeproduceerde films. De medewerker in beeld. Goed voor de flow.

(Als we elkaar weer eens zien, zou ik graag horen wat je van Payleven hebt gevonden.)

June 20, 2014 at 11:08 am

You must be logged in to reply to this topic.

Skip to toolbar